Новата норма: удобно свит

Ще се превърне ли пътуването със самолет във физическо изпитание със свиване на размерите на седалките и мястото за краката?

Най-голямата нискобюджетна авиокомпания от Филипините Cebu Air преди месец обяви, че мести кухни и тоалетни в новите си A330neo, за да освободи рекордния брой от 460 седящи места, 20 повече от максимума за този модел.

До горе

Новата „мода”, особено в Азия има за цел да напълни “до горе” самолета като направи полета още по-ефективен, а цените на билетите – по-добри. В Европа първенецът е WizzAir, който успя да накара Airbus да увеличи размерите на вратите на A321, за могат пътниците да се качват и слизат по-бързо и така да свие престоя по летищата. Но, и да се изпълнят нормите и изискванията за аварийната евакуация на самолета.

Анализатори казаха за Блумбърг, че очакват нещата в следващото десетилетие да се изострят още повече. Засега пътниците са по-щастливи, когато плащат по-малко за билет, дори да мрънкат, че са натъпкани като сардини. Търсенето на пътувания със самолет в Азия доведе до недостиг на почти всичко в авиоиндустрията – от пилоти и механици до летища и писти /пропускаме нарочно повече място за краката/. Превозвачите правят всичко възможно, за да не купуват повече самолети и да се налага да плащат повече летищни такси, а аерогарите са препълнени.

Какво правим сега?

Купуването на по-големи самолети е един от начините да се реши проблемът. Така прави Тони Фернандес от Air Asia. Малайзийската авиокомпания през юни обяви, че променя поръчката за стотици самолети и поръчва по-големия модел с 50 места повече и 600 мили по-дълъг обхват. Друга тактика е да се монтират повече седалки.

Ryanair пое инициативата през 2014 като поръча на Boeing самолети с 8 седалки повече. Три години след него и един от еталоните за комфортен полет, Cathay Pacific се осмели да добави още един ред в Boeing 777-300 с цената на един инч /2,5 см/ притеснение за пътниците.

Новата норма

На летиш със свити колене вече става новата норма. В началото на 2000г седалките бяха на 86 см една от друга. Сега е обичайно да са 10 см по-близо.

middle seat, boeing, ryanair

Средното място

Универсално призната истина е, че никой не иска да стои в средата на редицата. Да летиш удобно притиснат между непознати не винаги е плюс. Анализаторите твърдят, че в Азия проблемът е по-малък. По-едрите американци и европейци по-рядко са доволни да са по средата и често измислят всякакви номера, за да си сменят седалката, без да имат право.

Решение предлага производителят на седалки Primus Aerospace от Колорадо, който прави средното място малко по-широко от двете крайни и в момента очаква одобрението на FAA. През юли агенцията одобри дизайн на друг стартъп от Колорадо с решение за средното място. Molon Labe Seating предлага то да е малко по-ниско от съседните две.

Печелят авиокомпаниите, които успяват да балансират между изгодни цени и комфортен полет, но това е май от полза за всички.

 Снимка: Авиофорум.

1 Comment

  1. д-р инж. Ясен Гочев - НТСТр

    30/07/2019 at 09:06

    WizzAir прекрачиха нормата за “нормално” пътуване, ако не се приема за нормално да си “нормално свит”! Цинизъм е изказването на Йозеф Варади, главен изпълнителен директор на Wizz Air, че „Към днешна дата ние летим по няколко 5-6-часови маршрута и регистрираме голямо удовлетворение от страна на нашите клиенти, така че със самолетите XLR ще можем да разширим нашето портфолио от услуги с маршрути, изискващи 7-8-часови полети”. Не е ясно какво удовлетворение(?!?!?) изпитват пътниците 7-8 часа “нормално” свити, с опрени колене в предната седалка, с неудобни седалки (като дъски за гладене) и с две тоалетни за 239 пътници!!! При това билетите не са никак евтини! Вече няма билети от по 10, та дори и 30 евро!!! Все пак пътуват хора, а не животни!!!
    Как WizzAir успя да накара Airbus да намали броя на вратите в А321neo и следващите версии? Увеличените размерите на вратите на A321neo, LR и XLR достатъчни ли са за бърза евакуация на пътниците при произшествие или авария? Защо има седалки около вратите, които пречат на бързото слизане на пътниците? Кой регулаторен орган разреши това? Какви са резултатите от експериментите по евакуацията на пътниците? Къде са публикувани, от кого и при какви условия са извършвани тестовете?! Или както обикновено става в авиацията всичко се пише с кръв – трябва да стане катастрофа, при която много от пътниците не ще успеят да се евакуират, заради печалбарските интереси на WizzAir!!!
    Г-н Богоявленски – ето една идея за предаване – правата на пътниците, от гледна точка на НЕ “Нормално свит”!

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

x Close

Последвайте ни във Facebook