ОБНОВЕНА: 17:00, 10.3.2020
С разпространението на коронавируса по света и в Европа спадът на търсенето на международни полети вече надхвърля 50% на някои пазари, а европейските регулации изискват операторите да изпълняват полети по 80% от своите слотове или рискуват да ги загубят и те да бъдат прехвърлени на конкурент. В тази ситуация авиокомпаниите са принудени да харчат хиляди тонове гориво на ден за призрачни полети между европейски летища.
В началото на март британския министър на транспорта Грант Шапс поиска от европейския летищен координационен център да суспендира временно тези правила по време на епидемията, за да се предотвратят повече финансови и екологични щети. Организацията за координиране на полетите и летищата вече отмени това правило за полетите от и до Китай и Хонг Конг. Британския министър на транспорта заяви в същото време, че ще поиска излизането на Великобритания от Европейската агенция за авиационна безопасност – основния авиационен регулатор на общността и на континента, като след преходен период върне правомощията на британската CAA – Civil Aviation Authority.
Междувременно Международната асоциация на авиокомпаниите IATA ревизира очакванията си за финансовите загуби на авиокомпаниите от избухването на епидемията от #COVID19, като вече очаква сумата да надхвърли $119 милиарда в глобален мащаб.
Междувременно на 10 март президентът на Европейската Комисия Урсула фон дер Лайен каза, че Комисията „много бързо ще задейства промяна в законодателството за т.нар. летищни слотове”, съобщи ББС. Става дума за правилото 80-20, за което настоя IATA на 2 март. „Искаме да сме сигурни, че авиокомпаниите ще си запазят слотовете дори и да не изпълняват полети в тези полети поради намалял трафик. Това е временна мярка и помага и на индустрията, но и на околната среда”, каза Лайен. „Това ще облекчи натиска над авиоиндустрията и в частност над малките авиокомпании. Но и ще намали емисиите като избегне т.нар. „призрачни полети”.. това е просто пример за сектор, за който трябва помощ и ние сме готови да действаме”.
Стотици полети бяха отменени между Великобритания и Италия и от Испания до Италия заради коронавируса. Norwegian отмени 3000 полета в следващите месеци и обяви, че моментът за авиокомпаниите е критичен. British Airways отмени всички полети до Италия на 10 март, а Ryanair каза, че от събота, 14 март ги спира временно. EasyJet също отмени десетки полети до Италия. Същото направи и Wizzair от България за Италия. BA ще върне парите на пътниците за Италия. Британската авиокомпания обаче покани част от служителите си да вземат неплатен отпуск.
Полети намалиха и трите най-големи американски превозвачи – United, American – със 7,5% през април и с 10% по международни маршрути през лятото и Delta – с 20% през май.